Andzer Photography

because open eyes matters...

Γιατί RAW?

Γιατί RAW?

Θα μιλήσω κάποια στιγμή εκτενώς στο site μου για το φως και τα παιχνίδια του, και τους περιορισμούς που έχουν οι ψηφιακές μηχανές, αλλά και τα φιλμ στη σύλληψή του. Θέλω όμως να σου δείξω στα γρήγορα κάτι που αρκετοί δεν το γνωρίζουν. Το "Γιατί πρέπει να τραβάμε σε RAW!"

Λίγη θεωρία με λίγα λόγια..

 

Η κωδικοποίηση JPEG έχει ένα στενό εύρος λευκού - μαύρου (δυναμική περιοχή). Στην καλύτερη περίπτωση έχεις ένα εύρος της τάξης των 7-8 EV (stop). Δοκίμασέ το και θα δεις.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, σε μιά σκηνή με έντονο κοντραστ, ακόμα και αν έχεις κάνει την τέλεια φωτομέτρηση, να χάνεις πολλές πληροφορίες από την εικόνα στα άκρα του οπτικού φάσματος, δηλαδή στα πολύ φωτεινά και τα πολύ σκοτεινά.



Παρατηρησε τη λήψη παρακάτω. Η σκοτεινή περιοχή στα δεξιά είναι σχεδόν μαύρη, έχει χάσει κάθε λεπτομέρεια. Ο ουρανός είναι ξεπλυμένος, τα λίγα συννεφάκια ίσα που διακρίνονται.. Αν περάσεις ο ποντίκι πάνω από τη φωτογραφία, τότε θα δεις μιά άλλη εκδοχή της, για κάποιους πολύ πιο ενδιαφέρουσα.


DSC 1133 ev0


Αν είχα τραβήξει αυτή τη φωτογραφία μόνο σε jpeg τα περιθώρια βελτίωσης θα ήταν ασήμαντα.. Θα μπορούσα να κάνω κάποιες τονικές διορθώσεις, χρησιμοποιώντας προγράμματα για ψευτο-HDR, χωρίς όμως να αποφύγω τον θόρυβο.

Ευτυχώς όμως, έκανα τη λήψη αυτή σε RAW... θα δεις παρακάτω τι μπορείς να κάνεις μ αυτό.

Ενα αρχείο RAW λειτουργεί περίπου όπως ένα αρνητικό. Πρέπει να το μετατρέψεις στο τέλος σε Jpeg για να πάρεις την τελική εικόνα που θα παρουσιάσεις.

Αλλά, καθώς το μετατρέπεις σε Jpeg, μπορεις να το υπερφωτίσεις ή να το υποφωτίσεις!! Και επειδή το εύρος της πληροφορίας που κρατάει είναι σημαντικά μεγαλύτερο από το Jpeg (ακόμα και από τα φίλμ), έχοντας μιά δυναμική περιοχή πάνω από 10-11 EV (stop), σου δίνει εύκολα jpeg αρχεία με 2 stop προς τα πάνω, ή και 2 stop προς τα κάτω, που έχουν ικανοποιητικές λεπτομέρειες χωρίς ιδιαίτερο θόρυβο. Γιατί οι πληροφορίες στις περιοχές αυτές δεν παράγονται από software, υπάρχουν ήδη από τη λήψη! Δοκίμασέ το και θα δεις!

Στην παραπάνω φωτογραφία, κατά την επεξεργασία του RAW, εκτός από το παραπάνω αρχείο JPEG που χρησιμοποίησα σαν βάση, έβγαλα και δύο επιπλέον εκδοχές, μία με +2 EV και άλλη μία με -1 EV . Δες αυτές τις δύο επιπλέον εκδοχές παρακάτω. Πέρασε το ποντίκι πάνω από καθε μιά για να δεις ποια σημεία συμμετέχουν στην τελική εικόνα.
DSC 1133 ev2 no mask
Αρχείο Jpeg με +2 EV. O ουρανός έγινε σχεδόν άσπρος, αλλά έχω καλή λεπτομέρεια δεξιά στα σκοτεινά σημεία. Δεν έχω θόρυβο! Η εικόνα αυτή αντιστοιχεί στη φωτογραφία που θα έπαιρνα, αν έκανα λήψη Jpeg, υπερφωτίζοντας με +2EV.

 

DSC 1133 ev 1 no mask
Αρχείο Jpeg με -1 EV. Εχω έναν όμορφο ουρανό.. Θα έπαιρνα αυτή την εικόνα, αν υποφώτιζα με -1 EV.

Φέρνω και τις τρεις εικόνες στο photoshop, τις βάζω τη μία πάνω στην άλλη. Κάτω η κανονική, από πάνω της η υποφωτισμένη και μετά η υπερφωτισμένη. Βάζω μάσκες για να πάρω τις περιοχές που μ ενδιαφέρουν από την κάθε εκδοχή.. Δες παρακάτω τις μασκαρισμένες εκδοχές.

 

DSC 1133 ev2 mask
DSC 1133 ev 1 mask


και να το τελικό αποτέλεσμα.. Πέρασε το ποντίκι από πάνω της για να δεις πως ήταν και πως έγινε.!

Trapped in nets


Στην ουσία έκανα με το χέρι ένα HDR. Και είναι σαν να έκανα Bracketing, δηλαδή σαν να έκανα τρεις λήψεις με διαφορετική φωτομέτρηση. Το κάναμε παλιά με τα φιλμ και παντρεύαμε τις τελικές εικόνες στην εκτύπωση. Μπορείς να το κάνεις εύκολα σήμερα με την ψηφιακή σου μηχανή. Ομως με το Bracketing, θέλεις τρίποδο για να εξασφαλίσεις το ίδιο κάδρο. Αλλά, όσο γρήγορα και να γίνουν οι λήψεις, πάντα θα υπάρχει κάτι που κουνήθηκε.. Μιά βάρκα, ένα κλαδί, ένας άνθρωπος..

Η καλύτερη λύση είναι να δουλέψεις με RAW. Μία λήψη, γρήγορα και σωστά. Χωρίς τριπόδια, δεν σε νοιάζει αν θα κουνηθεί ο σκύλος , ή αν θα φυσίξει ο αέρας και σου κουνήσει το δέντρο. Από την ίδια λήψη βγάζεις όσες εκδοχές σου χρειάζονται, χωρίς να ανησυχείς καθόλου για την ταύτιση των εικόνων. Είναι σίγουρο ότι θα συμπέσουν, αφού προέρχονται από το ίδιο "αρνητικό", το αρχείο RAW.



Παλιά τραβούσα σε RAW+Jpeg. Δεν είχε νόημα, στο τέλος τα Jpeg που είχα τραβήξει τα πετούσα από την αρχή. Τώρα το έχω σταματήσει εντελώς. Μόνο RAW. Σιγουριά!!

Ενα ακόμα πλεονέκτημα του RAW είναι ότι δεν έχει σημασία αν θα ρυθμίσεις από την αρχή στη λήψη σωστά τη θερμοκρασία χρώματος. Μπορείς να το κάνεις μετά, στην "εμφάνιση". Αλλά γι αυτό θα μιλήσω σε άλλη ευκαιρία.


Ανδρέας Ζέρβας
Καλαμαριά, 20/3/2011